OEUVRES


CHAPTER I
2'49''
electronics and live-MIDI-devices

CHAPTER II
10'00''
countertenor/tenor, recorder, electronics

CHAPTER III

1'16''
electronics


CHAPTER IV
JvE-MN-RVT
countertenor/tenor, recorder, tape, electronics

CHAPTER V

16'12''
countertenor/tenor, recorder, electronics and live-MIDI-devices

CHAPTER VI

2'04''
electronics


CHAPTER VII
2'20''
electronics and live-MIDI-devices

CHAPTER VIII
JvE-MN-RV
countertenor/tenor
, recorder

CHAPTER IX

9'00''
countertenor/tenor/speaker, recorder, electronics and live-MIDI-devices

INTRODUCTION

THREE ist nach One (2008) und Two (2009) das dritte Musiktheater von UMS 'n JIP, das mit etwa 70 Konzerten jährlich zu den weltweit aktivsten Ensembles für Neue Musik zählt. Ihr neuestes Opus "Three" ist ein ironisches Plädoyer für eine europäische Lingua Franca auf der Basis von Esperanto - als Mittel für einen ökonomischen Quantensprung Europas: eine statt 27europäische Amtssprachen. Für UMS 'n JIP heisst dies: Aus Esperanto mach Europeo - Politisch neutral, keine Konkurrenz für Nationalsprachen und für Europäer überaus einfach zu lernen. Zwischen zarten Schattenspielen und ferngesteuerten Spielzeugautos folgt man einem uniformierten Paar durch politische Diskurse und einem Esperanto-Crashkurs, bevor ein Kurzschluss der musikalischen Pandorabüchse ein Ende setzt. Kompositorisch bewegt sich die Kammeroper zwischen Euro-Cheap-Techno und den Techniken der zeitgenössischen klassischen Musik, besetzt ist es mit Stimme, Blockflöten und Elektronik. Minimal ist die Bühne von Simon Wunderlich, die mit 3 Stellwänden und vier Scheinwerfern auskommt und die in der Inszenie-rung von Wolfgang Beuschel einen zauberhaften Kosmos aufspannt.
 
Esperanto bringt man mit Effizienz, Demokratie, Gleichberechtigung und interkulturellen Brückenschlägen in Verbindung. Wenn in THREE  ein wie blind irrendes ferngesteuertes Spielzeugauto, mit dem überraschenden Abflug seines darauf montierten Helikopters eine "neue" Dimension eröffnet, weiss man: grün ist nicht nur die Farbe der Hoffnung und des Wachstums, grün ist auch die Farbe einer visionären Perspektive: Esperanto.
Allegorienreich verwenden UMS 'n JIP Zwölftonreihen als Sinnbild für eine Durchdemokratisierung der Tonverhältnisse; pentatonische Drei-Ton-Motive als skalenneutrale Melodiebausteine; mikrotonale Schwebungen, die einem hochaufgelösten Bild gleich die klanglichen Zwischenbereiche gängiger Intervallsysteme ausloten und letztere aus den Angeln heben. Ebenfalls söhnen sie die Grenzen zwischen U- und E-Musik aus, indem sie klassische Kompositionstechniken mit popkulturellen Mitteln vermischen bzw. billige Technoriffs ungewohnt detailliert ausarbeiten.

Ihre Bühne ist zum Publikum hin offen und sprechenderweise auf derselben Ebene wie dieses. Die mit 4 Baustrahlern und einem Dutzend Farbfiltern spartanische Bühnenbeleuchtung ist beispiellos effizient in der Ausschöpfung ihrer Möglichkeiten: die Do-it-yourself Ästhetik ist gleichzeitig Programm.
Dennoch - THREE ist auch ein ironisches Stück gespickt mit Zweifeln: Zweifel angesichts grosser Worte neben kleinen Taten, angesichts grosser Ideen, die aufgrund kleinlicher Politik oder wirtschaftlicher Interessen unausgeschöpft liegen bleiben. Zweifel aber auch vor dem Irrwitz einer Weltenlösung. Vor diesem Hintergrund erfahren die verspielten Schattenspiele in THREE eine ambivalente Dimension: Europeo ist bis dato ausser einem Schatten noch und/oder zum Glück keine Realität. "Damit Europa sich versteht!": UMS 'n JIP lösen mit ihrer Kammeroper THREE einmal mehr ihren einzigartigen Mix von Ironie und bitterem Ernst ein.

 

VIDEO

 



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CD

THREE by UMS 'n JIP
electropop opera
works by Ums, Jip

edition umsnjip 7, 2010



DOWNLOAD PROGRAM SHEET

[pdf] (German/Esperanto, original version)
[pdf] (German/Esperanto, version française)

CAST

Ulrike Mayer-Spohn (UMS) : recorder, electronics, actor
Javier Hagen (JIP)
: countertenor, tenor, speaker, electronics, actor
Simon Wunderlich : stage/lights
Wolfgang Beuschel : oeil extérieur
Ums 'n Jip : production
Theatre Les Halles Sierre : co-production
Miroslav Hruška, Miroslav Malovec : Esperanto translations

THREE is dedicated to the Esperanto community and Dr. Pavel Lehky

BIOGRAPHY WOLFGANG BEUSCHEL (oeil extérieur)

Wolfgang Beuschel. Born in 1954 in Nuremberg, Wolfgang Beuschel studied at the Staatliche Hochschule für Musik Heidelberg-Mannheim and at the University of Heidelberg. His career as an actor began in 1985 at the Theater Pforzheim. After engagements in Aachen, Basel, Constance, Lucerne, at the Zürich Opera House and Deutsches Schauspielhaus Hamburg, he works as a speaker, actor, director and coach. At the Zurich Opera House, he played the composer Franz Schubert in Claus Guth's "Fierrabras" - the DVD being released by EMI Classics. Handel's "Messiah," he produced for the Theater Aachen. In Zurich, he directed 2004 "Top Dogs" by Urs Widmer, 2005 "Dirty Dishes" by Nick Whitby for which Javier Hagen wrote the theatre music. He is also coauthor of the choral book "Chorissimo" with a focus on scenic working with choirs, published by Carus.
www.wolfgangbeuschel.ch

BIOGRAPHY SIMON WUNDERLICH (stage & lights)

Simon Wunderlich received his instructions in art in Germany, Spain, the United States of America and Switzerland. The overall interest in Wunderlich’s work is questioning the perception of reality in order for the viewers to achieve a stronger sense of awareness. He achieves this by allowing them to take their time and engage them actively in a spatial and temporal situation, either within outdoors or indoors. Time plays quite an important role in his projects and they are often subjected to the changes of natural and artificial light. Recently he has been developing many of his art pieces within the architectonical context of the spaces where he is working at or where he is going to exhibit them.
He tries to draw the viewers’ attention by creating appealing environments to penetrate their momentary reality in a way that the current experience through the interaction with the piece becomes the important part. In these situations the viewer is confronted with a variety of phenomena, such as reflections, projections of light, mirroring effects, plays of shadow and light, experiments in the darkness, vortexes of smoke, malfunctions, sound installations, representations of space, etc. Wunderlich creates the phenomena by experimenting with products and materials from building supllies stores or so called DIY (Do It Yourself) superstores, that he uses because of their easy accessibility and their universal dimensions to which everybody can easily relate to since we are surrounded by them.
By the choice of the materials and the setup of the artwork Wunderlich tries to make it clear to the viewer that he offers only a mock-up for the ultimate experience that any kind of art actually can’t provide. DIY materials are characteristically simple and practical and they lack of delicacy and they have the spirit of spontaneity and directness. In the beginning their cheap and raw appearance can be awkward, but through process of assembling they lose their sturdiness and convert into something beautiful, actually delicate and often ephemeral.
The imperfection of the DIY materials shall help the viewer to enjoy the experience in the situation rather than to be overwhelmed by high-end finishes full of effects, which can distract and raise questions how something is really done instead of asking what it is and what does it do.
Wunderlich’s work turns into authentic “homemade” experiments creating situations about the exploration of the spiritual and sublime, while at the same time lending irony to itself through its practical character of the construction and its imperfection, which all can be understood as well as questions about the boundaries of art.
www.simonwunderlich.com


BIOGRAPHY UMS 'n JIP (composers & performers)

['umsnjip] is the Swiss contemporary music duo founded in 2007 by Ulrike Mayer-Spohn [UMS] and Javier Hagen [JIP]. UMS 'n JIP is actually one of the most innovative and outstanding Swiss contemporary music ensembles and works on both new musical and scenical settings for voice, recorders and electronics reflecting live vs. digital performance as well as European vs. non-European music. Their sets equally accord to concert halls, clubs and big festival scenes. Since their studies (composing, sound design & musical performance) in Holland, Germany, Italy and Switzerland, UMS and JIP have been both invited to the most prestigious European contemporary classic music and theatre festivals (Avignon, TKF Zürich, TKF Lausanne, Shanghai, Donaueschingen, Karlsruhe, Berlin, Basel, Bern, Paris, Strasbourg) where they premiered as soloists and a duo more than 150 oeuvres collaborating with world famous composers such as Goebbels, Rihm, Kagel, Reimann, Eötvös, Wen Deqing and Guo Wenjing. UMS 'n JIP relates to emotionally touching as well as technically virtuoso, conceptionally perfect and sexy performances. >> more...

 

UMS ´N JIP/jh